We kunnen snel groeien, onze klanten zitten in de hele wereld

We kunnen snel groeien, onze klanten zitten in de hele wereld

Links zit het oude kantoor van Bram Moszkowicz. Een paar deuren verder houdt Oscar Hammerstein kantoor. De Gouden Bocht aan de Herengracht is doorgaans niet de plek waar je een start-up verwacht. Voor de oprichters van Sire Life Sciences is het de normaalste zaak van de wereld.

Focus op experts

‘Goede medewerkers hechten daar waarde aan’, vertelt Jan Willem Broekhoven (32). ‘Zouden we in Amsterdam-Zuidoost gaan zitten, dan krijgen we de juiste mensen niet’, vult medeoprichter Jordy Stravers (30) aan. Sire Life Sciences begeeft zich op het vlak van werving en selectie, een platgetreden pad met honderden aanbieders. Toch denkt de jonge organisatie het verschil te maken. Stravers: ‘Nagenoeg alle recruiters richten zich op financiële dienstverleners en informatietechnologie. Wij zijn de andere kant op gegaan.’ Door de focus op experts in de ‘life science’-industrie, het vakgebied dat de biologie, biochemie en fysiologie omvat, weet de onderneming een solide klantengroep aan zich te binden. Namen mag Stravers niet noemen, wel dat de mondiale top 10 van farmaceuten afnemer is.

Verkopers willen altijd meer

Maar dat is niet het enige onderscheidende van het bureau. De start-up brengt, in plaats van pas op zoek te gaan naar een kandidaat als de klant daarom vraagt, de markt vooraf in kaart. Elke medewerker van Sire Life Sciences vertegenwoordigt een eigen vakgebied, denk aan biotechfarma, oncologie of immunologie. Daar wordt veel in geïnvesteerd. ‘Pas na anderhalf jaar is iemand waardevol in recruitment.’ ‘Neem een tarweveredelaar, daar zijn er misschien vijftig van in Europa’, zegt Broekhoven. ‘Wij kennen ze allemaal.’ Afgezien van een aantal technische verkopers selecteert Sire Life Sciences liever geen commerciële medewerkers. Stravers: ‘Verkopen aan verkopers is lastig. Ze willen altijd meer. Meer geld, meer vrije dagen en een grotere auto.’ Voor onderzoekers maakt dat niet uit. ‘Een goede onderzoeker wil iets nieuws kunnen leren, een goede verkoper kan zichzelf alleen verbeteren op financieel niveau.’

Recruitment op gevoel

Volgens de ondernemers wordt de markt van werving en selectie in de life science gekleurd door wat ze ‘recruitment op gevoel’ noemen. ‘Het zijn mensen die uit het vakgebied komen en selecteren op criteria als “vind ik iemand aardig of is het een teamspeler”. Een afnemer wil toch geen € 20.000 wervingskosten betalen voor iemand die aardig wordt gevonden?’ zegt Broekhoven verontwaardigd. ‘Wij selecteren op feiten en op basis van onderzoek. We willen exact weten wat iemand bereikt heeft.’ Afnemers hebben wel eens moeite met die werkwijze, vertelt Stravers. Ze willen een zoektocht zien op platformen als LinkedIn en databases waar werkzoekenden hun curriculum vitae achterlaten. ‘Dat ze moeten betalen voor een kandidaat die we vooraf in kaart hebben gebracht, leidt wel eens tot fronsende wenkbrauwen.’ Het is een traditionele sector, merken de vroege dertigers. Op kantoor loopt iedereen strak in pak. ‘Een directeur van een beursgenoteerde farmaceut kan hier ieder moment naar binnen lopen. We hebben de schijn al tegen door onze leeftijd.’ Lukt het om de klant te overtuigen, dan volgen daar doorgaans nieuwe opdrachten uit. ‘Maar’, zegt Broekhoven. ‘We moeten ons keer op keer per afdeling bewijzen. Er leven veel vooroordelen bij onze klanten.’

Klanten over de hele wereld

Binnenkort opent Sire Life Sciences officieel zijn kantoor in Zwitserland. De eerste vier werknemers zijn er al aan het werk. ‘Eerst de research, dan pas de markt op.’ In Amsterdam werken inmiddels 35 man, het kantoor in München, Duitsland, telt tien medewerkers. België wordt vanuit Amsterdam gedaan. De ambitie is uiteindelijk verder Europa in te trekken, te beginnen in Hamburg en Stockholm. ‘Het kan heel snel gaan, onze klanten zitten overal in de wereld.’ In het eerste jaar, midden 2012, zetten de twee oprichters vanaf de zolderkamer € 300.000 om, het tweede jaar was dat al € 2 mln, dit jaar komt de omzetverwachting uit op € 5 mln. Voor een succesvolle plaatsing ontvangt het bedrijf een percentage van het jaarsalaris, doorgaans tussen de 25 en 35%. Elke euro die het bedrijf verdient, wordt weer geïnvesteerd. Van concurrentie zegt de start-up nog niet echt last te hebben. Stravers: ‘We denken iedere dag: misschien wordt er iemand wakker nu.’ Volgens de ondernemers is de branche gemakzuchtig. ‘Waarom zou je, als finance en IT ook lucratief zijn, iets gaan doen wat nog niemand kent?

Source: https://fd.nl/frontpage/fd-outlook/900198/we-kunnen-snel-groeien-onze-klanten-zitten-in-de-hele-wereld